احمد بن حسين بن على كاتب
249
تاريخ جديد يزد ( فارسى )
واسطهء تلاطف و حكّام متعدّد كس ضبط عمارت نكرده بود و جناب معدلتشعارى به تعمير مشغول شد و عمارت ايوان و خزينه و باورچى « 1 » خانه تمام كرد . و ديوانخانهء قابل نداشت در پاى ايوان امير زاده [ 325 ] اسكندر بن عمر شيخ كه عين خرابى بود در شعبان اين سال ديوانخانهء جديد بنا فرمود و از پيشان ديوانخانه درى بر حرم مفتوح كرد . و بر يمين و يسار دو صفّهء عالى بساخت و بر هر خلف صفّه باغچهء مروّح ترتيب فرمود ، و از صفّه درى بر باغچه مفتوح كرد و مقام امرا و اكابر فرمود . و ديگر صفّه خاصهء علماء و موالى و اهالى . و در جنب هر دو صفّه دو نيم صفّه بساخت : يكى به رسم بتكچيان و ديگرى / 282 / رعايا و مباشران ، و سقف صفوف به چوب سرو تختهبند فرمود و بر سر ديوانخانه درى مشبّك مفتوح كرد . و فى الواقع عمارتى ضرورى بود و در رمضان احدى و ستين و ثمانمائه اين عمارت اتمام يافت و اكابر و امرا و اهالى را طوى داد و عشرت فرمود . و چون به واسطهء خشكسالى آب به قلعهء مباركه نمىرسيد بفرمود كه قنات آب در او جارى كردند و مقنّيان ممرّ پاك گردانيدند و مدتى بود كه آن چشمه مطموس بود جارى گردانيدند و به قلعهء مباركه آورد و از ديوانخانه آب بيرون آمد . و در ديوانخانه حوضى وسيع بساخت و آب درو جارى گردانيد و در ساحت ميدان حوضى ديگر ساخته از آن آب مملوّ مىكرد و بر باغچهها به كار مىبرد ، و آنچه زياده مىآيد در ميان آب محمود آباد مخلوط مىگردد [ 326 ] و در قريه به كار مىرود . ذكر مدرسهء مخدومى معينى در تازيان چون در سنهء تسع و خمسين و ثمانمائه خواجهء اعظم معين الدولة و الدين على پاياب مزار امامزادهء معصوم ساخته بود و طرح مدرسهء عالى به رسم حظيره انداخته و بنا برآورده به واسطهء ورود سيل منهدم گشت و هنگام عمارت نبود كه مدّت دو ماه اثر سيلاب باقى بود و خواجه با اصحاب يزد متوجّه اردو شد چنانچه ذكر رفت .
--> ( 1 ) . مل : حى .